Představení firmy
Slavkovský inovátor postavený na hodnotách
Pár stanic vlakem za Brnem vystoupíte na mrňavém nádraží, stejném jako tisíc dalších malých nádraží. Malá budova, z jedné strany perón s oprýskaným zábradlím, z druhé strany autobusová zastávka a uvnitř dvě lavičky, tabule s jízdním řádem a automat na kafe, které fakt chutná špatně. Kousek od toho obyčejného nádraží ve Slavkově u Brna, sídlí jedna velmi neobyčejná firma. LIKO-S.
Firmu LIKO-S založil před 25 lety Libor Musil se svým tchánem, dnes v ní pracují kromě Libora Musila a jeho manželky Jany, také jejich dvě děti. Hanka Williams Musilová a Jan Musil. Spolu s nimi přibližně 250 kolegů. To, že je LIKO-S neobyčejnou firmou poznáte ještě před tím, než do firmy vstoupíte. Vedle klasické kancelářské budovy a výrobní haly stojí menší kancelářská stavba porostlá květinami, trávou, kde si na fasádě natrháte jahody. To je LIKO-NOE energeticky úsporná, ekologická kancelářská stavba, pyšnící se titulem “nejzdravější kancelář”
Neobyčejná obyčejnost
Na obrazovce nad recepcí svítí osobní uvítání. Za recepcí svítí široký úsměv vedoucí recepce Terezy Lánové a před recepcí je flipchart s myšlenkou dne “od indického partnera”. Myšlenku dne posílá 6 dní v týdnu již několik let a nikdy se neopakoval. Musím potvrdit, že myšlenky jsou to inspirativní.
Při čtení flipchartu si všimnete jednak toho, že všichni, kteří projdou kolem, vás pozdraví a za druhé, že mají oblečení s nápisem LIKO-S style a číslem 92, což je rok vzniku firmy. Když projde pátý člověk všimnete si, že má zase jinou košili nebo vestu než předchozí kolega. Později jsem zjistil, že každý rok v LIKO-Su připravují kolekci firemního oblečení a to pro každou divizi jiné.
LIKO-S mě překvapoval každým dalším rozhovorem víc a víc. Každá další exkurze do výroby byla zážitkem a kroutil jsem hlavou nad tím, že nacházím věci, o kterých jsem četl například v knížkách o svobodě v práci. To nejzajímavější je, že LIKO-S je velmi neobyčejnou firmou, ale uvnitř najdete zdravou a lidskou obyčejnost, ryzost, poctivost a vzájemný “obyčejný” respekt, který mi v dnešním světě tolik chybí.
Vlastně mi na trhu často chybí firemní hodnoty, které by odráželi firemní život, myšlení a DNA firmy. Od LIKO-Su by se mohlo mnoho firem na českém trhu učit. Protože kromě bolavých tváří od toho, jak jsem po celou dobu měl pusu otevřenou úžasem, jsem si z firmy odnesl hlavně radost, že vidím firmu, nebo lépe řečeno, firemní společenství, které opravdu stojí na definovaných hodnotách. Hodnotách, které vznikaly na základě reálných zkušeností, pocitů a postojů k podnikání i životu.
Člověk, který se cítí být doceněn, bude vždy dělat víc, než se od něj očekává!
Z pocitu naléhavosti
Před revolucí pracoval Libor Musil ve státním podniku. K odchodu ho přiměl naléhavý pocit dělat věci konečně po svém a tak se svým tchánem založili akciovou společnost. V roce 95 vznikl LIKO-S s celým názvem “Libor Kovovýroba Slavkov” a nebo jak mi Libor Musil prozradil - Liborovy komplikované systémy. Musím potvrdit, že ten druhý název je docela trefný. 25letý příběh LIKO-Su je plný tvrdohlavosti, tvrdé práce, úsilí a snů. Jeho hlavním scénáristou je zakladatel Libor Musil s manželkou Janou po boku. Jana Musilová vybírala většinu zaměstnanců do firmy osobně.
Lidé v LIKO-Su jsou hrdí na to, že pracují v LIKO-Su a pod vedením Libora Musila. Úplně každý ve firmě jej považuje za neúnavného vizionáře a "rovného chlapa".
Rodina je základem spokojeného života mimo firmu, ale i ve firmě. V LIKO-Su si nepotrpí na teambuildingy, protože nechtějí, aby jejich zaměstnanci trávili o víkendu čas mimo své rodiny. Tvrdí, že v rodině si to musíte odmakat, stejně jako v práci. Mít dobrou rodinu je stejná dřina jako mít dobrou firmu. (Rozvodovost v LIKO-Su je mnohem mnohem menší než je český průměr.) V LIKO-Su je rodina základem hodnotového kodexu firmy. Zaměstnanci jsou součástí rodiny, tím pádem je tento kodex propsaný do všech urovní firmy.
Věříme v důležitost neformálnosti jako podpory komunikace. Klíčovými faktory jsou vstřícnost, soudržnost a kooperativnost. Bez těchto projevů nemohou existovat pozitivní a produktivní vztahy ve firmě, ani ve společnosti v jejímž rámci působí.
LIKO-S má tři hlavní divize. Divizi INTERIORS, montující interierové příčky. Divizi ENERGY, specializující se na stavbu energeticky úsporných komerčních hal. Zakázkovou kovovýrobu v Divizi PRODUCTION, ve které vznikají na míru vyráběné díly například pro Švýcarský Cern. V logu LIKO-S najdete tyto všechny tři divize znázorněné různými barvami, které obklopují ještě jednu barvu, narůžovělou firemní esenci, která znázorňuje LIKO-Style - firemní kulturu a filozofii.
LIKO-S má na své hodnoty dokonce registrovanou ochranou známku. Hodnot je celkem sedm. Nejsou to takové vágní hodnoty, které visí v kancelářích na zdech a většina lidí ani neví o čem jsou. V LIKO-Su jsou to principy, se kterými Libor Musil a jeho rodina celých 25 let podnikají, a které vám napoví, jak se k vám firma i lidé v ní pracující budou chovat. Ať už jste dodavatel, zákazník nebo nově nastupující kolega.
Co je ojedinělé a nikde jinde jsem to zatím nepotkal, že každá z hodnot má své ukotvení v reálném příběhu ze života firmy, nebo je podložena úvahou Libora Musila. Na stránkách LIKO-Su je u každé hodnoty link “více”, který vám otevře článek, ve kterém se Libor Musil každé jednotlivé hodnotě detailně věnuje. Je to jasný kodex chování, který je tak lidsky předáván, že jej nemůžete nepochopit. Navíc je tím vykreslena další charakteristika LIKO-Su a to je velmi otevřená a sdílná kultura. Každý vám ochotně poradí a pomůže. Jsou přeci rodina. Když Libor Musil vysvětluje důležitost neformální komunikace a jednotlivých klíčových faktorů uvádí “Nejčastějším devastátorem tohoto pojmu jsou sami manažeři. Manažer by měl vždy být tím nejlepším představitelem naší firemní kultury.”
Firem, které jsou ochotné a schopné vytvořit takovýto manažerský závazek spočítáte na prstech jedné ruky. Já jsem zatím žádnou další, která jej definuje takto otevřeně, a je pro ní důležité takovému závazku dostát, nepotkal.
Věříme v inovace i za cenu chyb - Kdo nevidí chyby, kdo se jich bojí a toleruje je, nemůže úspěšně inovovat. Na počátku každé inovace je chyba, bez chyby, jako výchozího bodu inovačního procesu, je míra inovace nezměřitelná
“Vstřícnost se projevuje v komunikaci mezi lidmi bez ohledu na postavení.” Potvrzuji! V LIKO-Su má každý své místo, které je ostatními respektováno a je jedno jestli pracujete v kantýně nebo jste majitelem. Samozřejmě je zde přirozený respekt, postavený na zásluhách. Libor Musil má, díky tomu co dokázal, přirozeně obrovskou autoritu, ale po dobu tří dnů co jsem ve firmě byl, jsem Libora Musila viděl v různých situacích a můžu potvrdit, že to o čem píše v článcích, sám opravdu žije.
Inovace v DNA
Inovace jsou v LIKO-Su zakotvené, jak v hodnotovém systému, tak v pracovním stylu firmy.
Když jsme procházeli výrobu, byl na každém rohu flipchart, na který zaměstnanci výroby zapisovali nápady na zlepšení. Vedle nápadu vždy bylo razítko, jak “parťák” (mistr směny) s nápadem naložil. Zda byl nápad přijat a nasazen, nebo nebyl a proč. Nebo jen razítko “dodáno”, to když máte nápad na dodání třeba lepšího nářadí.
LIKO-S mám osobně na předních příčkách českých firem, které jsou představiteli rčení “zlaté české ručičky” jsou přirozeně inovativní a neustále posouvají své hranice.Jsem přesvědčený, že tomu nahrává další z firemních hodnot a sice “Věříme v inovaci a to i za cenu chyb” Navíc jsou inovace ukotvené v i ve způsobu odměňování. Každý z Likosáků si každý měsíc navrhuje výši své mzdy a realizované nápady spolu s ekonomickýmu výsledky střediska, na kterém se podílí, jsou významnou součástí výše finální odměny.
Pusťe si produktové video "SMART-i- WALL", ve kterém manžel Hanky Musilové Orrain Williams předvádí chytrou skleněnou digitální “žaluzii”, ze které můžete udělat dotykový display a která k přenášení zvuku používá vibrace skla. To je jak z filmu Minority Report. Tento naprosto světový produkt vzniká a je vyvíjený ve Slavkově u Brna! Ještě nějaký důkaz, že jsme neskutečně šikovným národem?
Do stejné kategorie zapadá LIKO-NOE energeticky soběstačná, kancelářská budova, která pracuje s chytrým vodohospodářstvím a je první vlašťovkou na cestě k urbanistické proměně průmyslových zón. V nejbližších letech, chtějí v LIKO-Su stavět na stejném principu komerční průmyslové haly. LIKO-S má inovaci prostě v krvi. A chce být dlouhodobě nejlepší.
Když jsem z LIKO-Su odjížděl měl jsem “povznášející” pocit. Objevil jsem skvělou firmu, kterou jsem neznal. Inspirativní firemní kulturu. Jako dárek utvrzení, že se komplikace dají zvládnout, a to pílí a optimismem. To mě Libor Musil a jeho rodina za ty tři dny naučila.
A ještě jsem byl obdarován osmou hodnotou Libora Musila - “vítězové nikdy nepodvádí” a měl jsem dobrý pocit, že pokud v takovéto rodině rostou podnikatelé budoucnosti, nemám o nás strach.
Text: Petr Skondrojanis