Brněnská vývojářská firma...bez keců!

Když jsme se poprvé potkali s Jiřím Halouskem, inspirativním lídrem brněnské vývojářské firmy IReSoft, teprve odhaloval taje brand buildingu a employer brandingu (značka zaměstnavatele). Vlastně hledal partnera pro employer branding aktivity. Poslouchal jsem ho a můj úsměv se čím dál víc rozšiřoval. Nadšení z Jirky Halouska stoupalo a já už tenkrát viděl to, co Jirka zatím jen objevoval nebo spíše se rozhodl vybudovat – skvělou firemní kulturu, kmen IReSoftu a JIrku jako kmenového vůdce, se vším co k tomu patří. 

IRESOFT
IRESOFT
IRESOFT
IRESOFT

V práci trávím dva tisíce hodin ročně, a tak je nechci trávit s lidma, se kterýma mě to nebaví. A přál bych si, aby to stejně tak bavilo ostatní se mnou a spolu navzájem. Prací by se měl člověk bavit, neexistuje něco jako život v práci a život doma. Pořád je to život.

Jiří Halousek

Osobně nemám označení employer branding moc rád, obzvlášť, když mi všichni tvrdí, že se mu věnuji. Ne, employer branding na Cocuma opravdu neděláme. Mnohem více jsou naše aktivity zaměřeny na zaměstnanecký zážitek. Protože to je důvod, proč ráno vstáváte, nevadí vám, že jste v kanceláři první, a po deseti hodinách práce o ní rádi vykládáte kámošům v hospodě, baru, u kafe nebo partnerovi doma. 

IRESOFT
IRESOFT

Na stránkách Cocuma představujeme firmy, ze kterých odcházíte s dobrým zážitkem, kam se právě díky tomu těšíte a nevadí vám, že v nich – jako každý a všude – řešíte i nějaké složitosti. Přesně takovou firmou je IReSoft, a proto jsem byl nadšený, když jsme si s Jirkou Halouskem plácli. IReSoft je totiž typickou ukázkou firmy, kterou chceme ukazovat, se kterou se chceme potkávat, kterou vám chceme doporučovat a kam se moc rádi vracíme. Čím jsou tak výjimeční? Vrátím se k prvnímu setkání s Jirkou...

Seděl naproti mně a vyprávěl mi, jak si skrze koučování uvědomil, že se chce věnovat firmě a lidem v ní úplně jinak než doposud. Měl na sobě tričko s býčími rohy a uprostřed nápis „No bullshit inside IReSoft”, což bylo jejich aktuální prohlášení k firemní kultuře – „žádné kecy o IReSoftu”. Od toho se odvíjí tenká červená „iresoftí“ linie ke všemu ostatnímu, třeba i k prvnímu IRebooku, který ležel na poličce za Jirkovými zády. Když zjistil, že chce pracovat s firmou a udělat z ní svobodné a respektující prostředí, kde se všichni budou cítit dobře, nabídl všem kolegům (tehdy jich bylo 70), ať napíšou svůj příběh, který necenzurovaný zařadí do IRebooku a nechají ho před Vánoci vytisknout.

Tato malá červená knížečka se na českém HR trhu na chvíli stala malým zázrakem. Tedy alespoň ve firmách, kde o firemní kultuře, značce zaměstnavatele a o všem, co s tím souvisí, přemýšlejí. Za dva a půl roku, co jsme spustili Cocuma profil, jsem objevil IRebook v několika firmách, kde se jím chtěli inspirovat. Někde padl na úrodnou půdu a někde ne. Víte, proč v některých firmách nemá šanci být něčím jiným než hezky zpracovanou employer brand brožurkou? Protože ta knížečka je od A do Z odžitá, vše, co v ní najdete, není bulshit, ale jsou to zkušenosti získané IReSoftem v reálném světě. A to v některých firmách nezařídíte ani hezkou zasedačkou, ani nadstandardními benefity. IReSoft má navíc produkt, který jej předurčuje k tomu, aby zde pracovali lidé, kterým to dává smysl – vytvářejí speciální software pro pečovatelské domy.


Když začnete firmou třepat jako šejkrem a házíte do ní ingredience typu štěstí doručeno, svobodná firma, smysl, likvidace worklife balance konceptu nebo manažerka štěstí (mimochodem Andrea Gembalová odvedla v IReSoftu obří kus práce), tak vám začne firemní kultura bublat a prskat, až z ní začnou lítat ti, kteří žádné změny nechtěli, a to, že se Jirka Halousek probudil a vzápětí probouzí celý IReSoft, jim je ukradené. Takoví lidé palubu opouštějí a je to jen dobře. Ti ostatní si začnou hrát s novými koncepty spolupráce, byznys developmentu, managementu, strategie a mimoděk třeba vytvářejí úplně jiné struktury než hierarchické.

Vedení neřídí, vede

Vedení se snaží být inspirací a vést ostatní k lepším výsledkům, lepšímu IReSoftu a lepšímu já. Pravomoci mají lidé podle toho, na co se cítí a jakou oblast zájmu a expertízy si vybrali. Píšou blogy, vzdělávají se, rozvíjejí sebe i lidi kolem. Mají zkrátka chuť naplnit slovo lídr. Jirka jim v tom jde příkladem, i když jak sám říká, ta cesta je těžká a náročná, ale vzápětí přidává, že má rozhodně smysl. Ostatně smysl je další silnou stránku IReSoftu. Jak už říká samo heslo – „žádnej bulšit”, tedy vše, co nedává smysl, je potřeba rychle odstraňovat, aby se vytvořil prostor novým nápadům, pokusům a myšlenkám. Tím, jak se IReSoft proměňuje a je aktivní při vytváření vlastní reality, je sám o sobě jedinečný.

Většina firem má ve svých prioritách uveden byznys. Jistě, firma bez byznysu nemá smysl, ale když řeknete „vize”, zkroutí se jim obličeje a začnou říkat, že asi ano, nějakou vizi firma má a asi by ji i uměli citovat. IReSoft vizi má, pevnou a silnou, která svítí jasně zelenou barvou na firemních tričkách – IReSoft 2020. Je to, jak rok napovídá, o budoucnosti, v níž práce v IReSoftu dostane ještě větší smysl a ještě větší zacílení. IReSoftu bude 18 let, bude dospělou firmou a k narozeninám si nadělí cloud a technologie. Ukončí produkty, které celých 18 let vytvářel, ale v budoucnosti už nemají místo. Aby mohlo vznikat nové, je potřeba ukončit to staré, i to je známka zralosti.

Zdejší firemní kultura je jedinečná, a to díky Jirkovi Halouskovi a lidem, kteří spolu s ním rádi experimentují při vytváření prostředí, jež podporuje individuality, týmovost, spolupráci a dobrou atmosféru. Všichni se poslední dva roky pořádně nadřeli, aby z IReSoftu udělali firmu, která ostatní inspiruje a přitahuje lidi, kteří chtějí své dva tisíce hodin v práci prožít, a ne je pouze strávit v zaměstnání. Jak říká Jirka Charvát, populární standup komik – zaměstnaní nás má zaměstnat do smrti, oproti tomu práce, která nás rozvíjí a naplňuje, je přirozenou součástí života. A IReSoft žije.

Text: Petr Skondrojanis

Photo: Petr Vágner

IRESOFT
IRESOFT