Veronika Mahdalová oživuje tradiční knižní trh platformou Pointa.cz

Pointa je další projekt z dílny Creative Docku, cílem kterého je demokratizovat knižní trh. Jak? Tím, že propojuje autory se čtenáři a umožňuje jim zapojit se do procesu tvorby knihy už od začátku. Třeba tak i ovlivnit pointu samotného příběhu. Veronika Mahdalová, která stojí ve vedení projektu, věří, že každá knížka si dokáže najít své čtenáře, a proto si zaslouží dostat šanci. Zda se dostane do předprodeje a bude úspěšná, závisí jen na schopnosti autora zaujmout knižní tým a přesvědčit čtenáře, že kniha stojí za přečtení. Tým Pointy dává autorům veškeré potřebné nástroje a podporu. 

Pointu jste spustili před půl rokem, jak se vám daří?

Půl roku je pořád dost krátká doba na hodnocení. Knižní trh, na který cílíme, je hodně konzervativní. Lidé mají pocit, že kupují zajíce v pytli. Na webu jsou pouze malé ukázky z knihy a pro čtenáře je riziko přispívat na něco, co neví, jestli vůbec vyjde a zda ho to v kontextu celku bude bavit. Prodat něco, co neexistuje, je i z hlediska marketingu docela velký oříšek.

Na koho s Pointou primárně cílíte. Na čtenáře, nebo autory?

To je velmi zajímavá otázka i pro nás. Je to stejné, jako když se řekne, co bylo dřív? Slepice, nebo vejce? Bez autora nejsou čtenáři a bez čtenářů nejsou autoři. Důležití jsou oba a ještě důležitější je vzájemně je propojit. Ty jako čtenář dnes nemáš moc možnost říct si, co chceš číst. Konzumuješ jen to, co ti nabídnou vydavatelství a knikukupectví. Zalíbí se ti nějaká povídka, ale pokračování se nedočkáš, protože vydavatel to zazdil.

Vizí platformy je vytvořit prostor, kde můžou autoři se čtenáři komunikovat už od začátku tvorby samotné knihy. Pro začínající autory je to zajímavé, protože získají feedback na svou práci. Na webu máme diskuzní vlákna, kde jim mohou čtenáři psát, co se jim líbí, může to také okomentovat editor. Když se například Pražák rozhodne psát knížku o Ostravě, nechá si poradit od místních skvělé místo pro setkání, nebo něco temného, kde může dojít ke zločinu. Čtenář má možnost být součástí příběhu od samého začátku, a to je prim celého projektu. S novou knížkou Penis nemá uši od Marka Dobrého jsme před vydáním dělali hlasování o nejlepší obálku. Marek měl připraveny tři návrhy a čtenáře jsme nechali vybrat, který design se jim líbí nejvíc.

To je skvělý marketing, čtenář si vytváří pouto ke knize. Reagovali čtenáři? Diskutovali o knize?

Diskuze se nám prozatím nepodařilo úplně rozjet. Povedlo se nám ale získat dostatečné množství betačtenářek, které jsou hodně aktivní na Instagramu. Chtěli bychom je zapojit i do diskuzí přímo na platformě. Autoři tam mají newsfeed, do kterého mohou psát novinky o knize a snažíme se i je i učit komunikovat s jejich čtenáři.

Jak je na tom trh? Jsou lidé ochotní podporovat začínající a neznámé autory?

Pro prvoautory je to těžší, ale i to jde. „Pomoz někomu splnit sen.“ To funguje. Navíc je to knížka. Je to pěkné. Co se týče počtu přečtených knih na hlavu, Česko je třetí v Evropě, jsme čtivý národ. Na to jak jsme malí, jsme špička. Pointa navíc oslovuje i zaběhnuté autory. Jedna známá autorka nám řekla, že je pro ni zajímavé si to vyzkoušet. Vybrat si spolupracovníky, grafiky, redaktory, korektory. Určitě jsou pro ně zajímavé i provize. Peníze na vydání knihy nasbíráme pomocí crowdfundingu, takže jsme schopni autorům nabídnout vyšší provize než tradiční nakladatel. 

V čem se Pointa liší od crowdfundingu, proč třeba nejít na Hithit, který je už mezi lidmi přeci jen víc v podvědomí? 

Pointa je postavena přímo na knižní svět. Na Hithitu si autor vybere pouze peníze a vše ostatní si zařizuje sám. My vedeme autora celým procesem od výroby knihy až po distribuci. Poskytujeme mu profi péči, skrze platformu najde ilustrátora, editora i markeťáka, který poradí s propagací. Právě dokončujeme předprodejovou kuchařku, kde najdou veškeré know-how, už teď mají dostupné články na našem blogu. Začali jsme dělat interní vzdělávací eventy, každý měsíc na jiné téma, a jsou pořád plné. Chceme se víc zaměřit na propojení autorů, kteří už knihu přes Pointu vydali s autory, kteří začínají. Je to pomalý boj, protože člověk si řekne, že postavit komunitu je snadné, ale vybudovat angažovanou komunitu opravdu snadné není.

Čteš ty osobně úryvky knih, které jsou v předprodeji? Má tvůj názor nějaký hlas? 

Nikdo z Pointy nerozhoduje, zda knížka půjde do předprodeje nebo ne a jestli předprodej vyjde. Osobně nestíhám číst všechny úryvky na platformě, ale co je v předprodeji, čtu vždycky. Snažím se jednou týdně projet nové projekty, abych byla v obraze. Když mě některý autor zaujme, vytáhnu si ho a provádím ho pak celým procesem na Pointě. Já od něj získávám feedback, vidím kde jsou úskalí, udržuje mě to v kontaktu a je to pro mě i docela odreagování. Máme tady knížky o kterých si myslíme svoje a jsou knížky, které jsou zajímavější. Tím že i náš tým je názorově a zájmově rozstřelen, tak si tam každý najde svoje. My ale nejsme komise, která říká „ne, tahle knížka do předprodeje nepůjde.“ To závisí zcela na autorovi, jestli dokáže postavit knižní tým a přesvědčit čtenáře v druhém kole.

Možná jsem snílek, ale spousta lidí má sen, že chce vydat knížku, tak proč jim tu možnost nedat. Možná to bude slabší a možná z toho vzejde nová Rowlingová.

Veronika Mahdalová, CEO at Pointa

Když jsme se o Pointě bavily poprvé, řekla jsi mi, že i “brak” si zaslouží být vydán. Pořád si stojíš za tím, že Pointa dává šanci každému?

Otázkou je, co to brak vůbec je? Něco co je brak pro tebe, nemusí být brak pro mě. Já věřím, že každá knížka si ve finále najde své čtenáře. Nemusí to být bestseller. To, že je něco označeno jako bestseller neznamená, že to není brak, ale jen to, že někdo uměl dobře pracovat s marketingem. Já když vidím bestseller, tak spíš utíkám. Možná jsem snílek, ale spousta lidí má sen, že chce vydat knížku, tak proč jim tu možnost nedat? Možná to bude slabší a možná z toho vzejde nová Rowlingová.

Co je pro tebe “knižní brak”?

Knížky typu Fifty shades of grey. Na druhou stranu, v knize Šifra mistra bestselleru rozebírají dva američtí vědci jak vzniká bestseller, jakou má mít strukturu, jak má být postavena od začátku do konce. Mají na to nějaký algoritmus, podle kterého vychází, že Fifty Shades of grey je dokonale napsaný bestseller. Proto ten úspěch. Pro mě je to brak.

Nepíšeš ještě svoji vlastní knihu?

Koncept je v hlavě, ale nemám na to čas. Lítám po schůzkách, sedím u počítače a večer nemám motivaci něco psát. O víkendu nechci pak nic jiného než zahodit telefon, počítač a být pryč od lidí.

Do vedení Pointy jsi přešla z role projekťáka v Creative Docku, jak se v této roli cítíš?

Podzim byl turbulentní a moc jsem nespala. Já jsem byla vždy ten typ projekťáka, kterého baví exekuovat. Teď si postupně zvykám, že mám tým a mám schopný tým, na který můžu věci přesouvat. Je to můj vlastní vnitřní boj, který už jsem částečně vyhrála. Učím se delegovat a nebýt tak hluboko v každém detailu, ale občas jsem z toho nervozní, protože nevím, co se kde děje, nemám to pevně v rukou, což je pro mě těžké.

Je důležité vědět o všem?

Pointa je dítě, takže mě to přirozeně zajímá. Asi nepotřebuji vědět, kolika lidem odešel newsletter, ale mít přehled je pro mě důležité. Pointa je poměrně velká, procesně se děje hodně věcí a dostala jsem se do bodu, kdy jsem přestala všechno stíhat. Musela jsem si uvědomit, že to dál takhle nejde, protože to není zdravé pro tým, Pointu ani pro mě. Neznamená to, že bych se zbavila veškeré exekuce. Tím, že mám komplexní přehled, dokážu pomoct, když vidím, že někdo nestíhá. Máme teď dva nové lidi v týmu, které je potřeba zaučit, předat jim vizi, kterou Pointa má. A potom řeším další rozvoj, eventy, PRko, kam se podívat dál, kde najít zajímavé autory, věnovat se víc produktu a posouvat ho dál.

Podle čeho si vybíráš lidi do týmu? Hledáš u nich společné charakteristiky a hodnoty?

To, že člověk čte, je dobrý základ. :) Ale máme i klučinu, který se stará o naše autory, a ten není úplně čtenář. Jinak je pro mě důležitý mindset. Měl by být blízký tomu v Creative Docku. Jsme pořád startup a nefungujeme od 9 do 5. Člověk ale hlavně musí chtít. To je asi to jediné, co mě zajímá. Musí chtít a věřit tomu.

Jaké jsou hodnoty Pointy?

Chceme dělat krásné věci a kniha je krásná věc.

Co je pro tebe teď nejdůležitější?

Pojí se to s vizí, aby Pointa byla tím místem, kde vznikají příběhy, kde se spojí čtenář s autorem. A pro nás je největší výzva naučit je komunikovat v rámci platformy. 

Děkuji za rozhovor a přeji hodně sil a úspěchů na cestě za dalšími příběhy.