Martin Bazala na Culture Rocks

Raynet žije CRM a neustále jej zlepšuje. Každý rok roste o 42% a jen v roce 2018 do CRM přidal 257 vylepšení. V České republice je považován za jedničku na trhu. To jen pár čísel na úvod, za která si Raynet zaslouží velký respekt. My jej ceníme ještě za odvahu otevřít se konceptu svobodné firmy a dle jejích principů fungovat. 7 majitelů aktuálně vede firmu se 25 zaměstnanci a my s radostí sledujeme, jak se k jejím českým klientům postupně přidávají i ti zahraniční.

Martin Bazala šéfuje Raynetu už 14 let. Byť oficiálně - dle funkce na vizitce - vede firmu on, ve skutečnosti tvoří sehraný tandem se svým starším bratrem Jarkem, který Raynet založil. Z firmy nadšených programátorů, kteří toho času končili VŠ, se během 7 let stala prosperující společnost se zajímavými klienty a rozšiřujícím se týmem. Jejich práci dokonce dvakrát za sebou ocenil Deloitte titulem “Nejrychleji rostoucí firma ve střední Evropě”. Businessu se dařilo, přesto v kancelářích čas od času panovala nespokojenost a lidé odcházeli. Firmu o 30 lidech v té době řídily směrnice a pevná hierarchická struktura, a tomu odpovídala i atmosféra. Naštěstí Martin tehdy narazil na koncept svobody v práci, který ho nadchnul, a společně se rozhodli, že firmu transformují a Raynet povedou jako svobodnou firmu. 

Co si odnáším z rozhovoru s Martinem

  • Za prvé,  má-li firma projít transformací, je nutné na jejím začátku vyčistit vzduch. V Raynetu pořádali takzvané “shit storm porady”, kdy v kolečku probírali, co je špatné, co se nedaří, co lidi štve. To jim pomohlo získat konkrétní představu, co nefunguje a co je potřeba změnit. Zároveň více a více nahlas mluvili se svými lidmi o tom, kam a jak chtějí firmu vést. Opakovaně představovali vizi a strategii tak, aby se dostaly v jednotné podobě ke každému jednomu, a ten se mohl rozhodnout, zda je chce přijmou za své a společně na tom makat, nebo firmu opustí.
  • Za druhé, když ve firmě zpřístupníte účetnictví, business plány a rozpočty, pro vaše lidi je to skvělá škola business developmentu a ekonomiky. V Raynetu se rozhodli zveřejnit i finanční situaci a ve firmě to vyvolalo automaticky zájem o celkové hospodaření. Třeba i o to, jak fungují odpisy, co jsou to výnosy a kolik stojí režie firmy.
  • Za třetí, dá-li firma svým lidem bazální jistotu, že se nemusí bát vyhazovu, posílí se jejich zodpovědnosti a angažovanost. V Raynetu je každý zaměstnanec po třech letech obhájený a stává se nevyhoditelným. Toto rozhodnutí způsobilo, že lidem narostla křídla a lehkost, více zkoušeli nová řešení a nebáli se chybovat. V lecčem to prospělo i náboru - změnilo to optiku koho a proč do firmy nabírat.

Sketchnout zápis od beata.broskova@develor.com

Mrkněte na náladu na Culture Rocks konferenci. It's Lifestyle